Analys

Novisen undrar

Igår spelade jag för första gången i mitt bridgeliv en större tävling på
silvernivå. Min partner och jag, som råkar uppfylla kravet Mixed spelade
tillsammans med 105 andra par Sommarsilver 1 för mixed på
Bridgeförbundets Onlinefestival.

Intressant spel med många svåra och sneda brickor mot duktiga
motspelare, men resultatet kan vi prata om en annan gång.

På bricka 6 uppstod en, i efterhand sett, konstig budgivning. Jag sitter
Syd och öppnar med 1 klöver (bästa lågfärg, ingen 5korts hf, vilket
alerterades). Väst passar, och slutbudet blir 2 hjärter dubblat av Väst.
Så novisens fråga är: varför passar Väst i första budvarvet? Det är
naturligtvis tillåtet, men vad är hens avsikt?

Vad säger ni, mer erfarna spelare?

Peter Aspe

4 reaktioner på ”Novisen undrar

  1. Jag skulle gissa att ö/v har i sitt system att överbud är tvåfärgsvisande och spärr även efter oäkta bud, och har då inte något bra bud. Västs dubbling är väl en UD, men hur öst kan straffpassa på 2 H x, när väst har passat i första budronden, det förstår inte jag heller.

  2. Jag hade nog också passat som V, finns inget bra bud och chansen att 1kl får stå är minimal. Visar partnern anpassning får man dock verkligen gasa. Att Ö straffpassar är som Charlotte skriver lite svårt att förstå, visst trolig hj-stick men hp-styrkan verkar ju jämt fördelad 20/20. Jag hade nog valt 2sp även om jag borde valt 3ru Om 2hjx står har ni en ensamtopp, men DD säger att det är en bet som ni fick och en 50/50 bricka. De spelar bra motspel och tar beten, om någon lf-hacka sitter annorlunda finns ingen bet. ÖV ska nog vara glada för 50% när de har 5ru hemma 🙂

  3. Jag har inte heller sett den här varianten förr, men jag kan tänka mig att pass direkt efter ett artificiellt lågfärgsbud är rondkrav, med antingen en så svag hand att man inte har till något inkliv eller en stark hand. Normalt bjuder ju öppningshandens partner, och då får man en chans till. Och om svarshanden skulle passa, så får spelaren i balanseringsläget kliva in istället. Så när väst dubblar i andra ronden visar han en stark hand. Partnern vet nu att de (Ö-V) sitter på majoriteten av poängen och kan straffpassa. Verkar ganska smart vid första påseende. Frågan är om det inte borde alerterats i så fall.

  4. Hej, och tack för intressanta svar. Nu förstår jag västs dilemma, och deras genomtänkta budgivning. Den lärdomen får bli behållningen av tisdagens spel…………

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *